R: Grafitové dievča - Miroslava Varáčková


Žáner: Romantická YA
Rok vydania: 2017
Počet strán: 200
Vydavateľstvo: Slovart

Anotácia: Táňa kráča v ústrety bezútešnej budúcnosti - doštudovať s odretými ušami, nájsť si najpodradnejšiu prácu v meste a dúfať, že ju už nechytia policajti. Táňa to v živote nemá ľahké. Doma ju čaká len matka alkoholička, ktorá jej nedokáže dať ani pár drobných na jedlo, nieto ešte na niečo iné, bez čoho si žiadna sedemnásťročná baba nedokáže predstaviť svoj život. Z reality uniká len s kamošom Britvom pri drobných krádežiach. Keď ju osloví fotograf Ben, Táňa nadobudne pocit, že po rokoch trápenia a súženia, jej bude konečne dopriate to dobré v živote. No vzťah založený na neúprimnosti a faloši nemôže vydržať. A nešťastie nikdy neprichádza osamote. Miroslava Varáčková vytvorila vo svojom najnovšom románe opäť nezabudnuteľnú hrdinku, ktorá sa v krutej slovenskej realite nebojí postaviť predurčenému osudu, chytiť život do vlastných rúk a pokúsiť sa vybudovať si svetlejšiu budúcnosť. Ponorte sa do trpko-sladkého románu, o ktorom budete premýšľať ešte dlho po dočítaní. Čiastočne komiksový román.
Hlavná hrdinka Táňa je dievča vyrastajúce v ťažkých podmienkach. Vďaka matke alkoholičke často nemá čo do úst, musí kradnúť aby sa najedla a jediný kto stojí po jej boku je kamarát Britva. Spolu tvoria veľmi dobrú dvojicu - obaja sú "v sračkách" ibaže tie jeho sú z diamantov.

Táňa je dievča, ktoré má všetok môj obdiv. Doma to má ťažké, veľmi túži po matkinej láske, ale tá ju radšej dáva pod vplyvom alkoholu cudzím mužom. No ona aj tak nepodlieha podobným nerestiam a pretĺka sa životom so vztýčenou hlavou. Nemá veľké očakávania a ani sny, chce len preži, nájsť si prácu a byť v pohode.

Všetko sa však zmení keď stretne záhadného Bena, ktorý jej ponúkne pracovnú ponuku. Najprv ho odmietne, keď ho však stretne na večierku a zistí, že je to fotograf, rozhodne sa to ísť skúsiť. Nikto ju dovtedy nevidel v takom svetle ako on. Pre ostatných bola princezná nevkusu či grafitové dievča, no zrazu by mohla byť modelkou! Celý jej život sa zrazu pohne lepším smerom, Táňa získa novú nádej na svetlú budúcnosť. No ako to už v živote chodí (a na Slovensku tobôž), nič nie je také ružové ako sa zdá.

Musím sa priznať, že nie som fanúšičkou slovenských autorov a od Miroslavy Varáčkovej som doteraz nečítala žiadnu knihu a tak som od tejto ani veľa nečakala. No nadchla ma myšlienka čiastočne komixového románu a tak som si povedala, že jej dám šancu. A neľutujem ani trochu.

Autorkin štýl písania mi sadol, vytvorila obdivuhodne silnú postavu a nechýbal tam ani prekvapivý záver. Text bol doplnený krásnymi komixovými ilustráciami od Ivany Jancíkovej. Je to malá knižka, ideálna na sobotné čítanie. A aj keď to nie je prevratná kniha, nepustila som ju z rúk kým nebola dočítaná. Varáčkovej sa podarilo zmeniť môj názor na romány slovenských autorov.

Táňa mi doslova rástla pred očami a celý čas som jej držala palce aby sa jej už doprialo trochu šťastia. Aj keď som najprv mnohokrát nechápala jej rozhodnutia a parkrát som ju aj varovala, že toto nedopadne dobre, obľúbila som si ju. Vedľajších postáv je tam v podstate veľmi málo, najdôležitejšiu rolu tam má Tánin svet. Stretávame sa s jej alkoholickou matkou, ktorá svojej dcére spôsobuje len trápenia. Veľmi ma bavili doberavé dialógy medzi Táňou a jej najlepším kamarátom Britvou a potom tam už má viac priestoru len Ben. A na toho vás nechám vytvoriť si názor radšej samých :)

Knihu by som odporúčala všetkým, ktorí majú radi silné postavy, ťažké osudy a veria v lepší zajtrajšok. Táto malá knižka v sebe skrýva veľká prekvapenie a určite si ju zamilujete rovnako ako ja.


Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart.



Žiadne komentáre

Všetky komentáre si veľmi cením ♥